mandag den 17. december 2012

Håkonskager - eller marcipan-specier...

På Miss Muffins blog fandt jeg nogle opskrifter jeg skulle prøve i år.
Disse marcipan-specier - eller håkonskager var oplagt at prøve, da jeg havde en rest marcipan i køleskabet.
Jeg har fulgt opskriften, dog blev det til 85 g marcipan. Og jeg havde dem kun stående i køleskabet i 2 timer inden de blev skåret ud, men det virkede fint.
Her er opskriften som jeg lavede dem.



Marcipan-specier (ca 80 stk):

200 g. blødt smør
90 g. flormelis
85 g. marcipan
1 vaniljestang
250 g. hvedemel
1 æg
rørsukker

Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud.
Pisk smør, flormelis og vaniljekorn til, at smørret er helt blødt og luftigt.
Riv marcipanen groft og tilsæt den sammen med melet.
Ælt det hurtigt sammen og lad dejen hvile 30 min.
Del dejen i 3-4 stykker og rul dem til ruller på ca 3 cm i diameter. Pak dem i husholdningsfilm og lad dem hvile i et par timer i køleskabet.
Stængerne rulles først i sammenpisket æg og derefter i rigeligt rørsukker.
Skær rullerne i ca. 5 mm skiver, som lægges på en bageplade med bagepapir. De må ikke ligge for tæt, da de flyder lidt ud.
Bag dem i 12 min ved 165° (varmluft) til de er let gyldenbrune i kanterne.
Lad dem køle helt af inden de kommes i en tætsluttende dåse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar