søndag den 16. december 2012

Pebernødder...

Denne week-end har været den store julekage-bage-weekend. Jeg har fået lavet alle mine julekager, som i år er pebernødder, brunkager, håkonskager og kaneljulekiks.
Så der kommer nogle indlæg i træk hvor i får de forskellige opskrifter.

Først er der pebernødderne som jeg bager hvert år - jeg elsker pebernødder.
Opskriften er en gammel en jeg engang fandt i en lille folder med julekager fra Tørsleff.

Jeg har tilføjet lidt ekstra peber, da jeg synes der skal være lidt gods i pebernødder. Man kan også bruge chilipulver eller cayennepeber hvis de skal være endnu stærkere.
Jeg ruller aldrig mine pebernødder, da jeg synes det tager for lang tid (der er rigtig mange), og jeg synes heller ikke at det gør noget at man kan se at de er hjemmelavet :-)



Pebernødder (mange):

250 g mel
1 ts hvid peber
1/2 ts stødt ingefær
1/2 ts stødt nelliker
1/2 ts kanel
100 g smør eller margarine
175 g sukker
1 æg
2 ss fløde

Mel og krydderier blandes og smørret smuldres i.
Æg og sukker piskes til en æggesnaps.
Fløden blandes i æggesnapsen.
Melet samles med æggesnaps og dejen æltes godt igennem.
Dejen rulles til stænger på tykkelse med en finger.
Skæres i ca 1 cm stykker og evt. rulles til kugler.
Bages i en forvarmet ovn 160° (varmluft) i 9 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar