torsdag den 26. juli 2012

Havregrynskager...

Jeg har en gammel opskrift på havregrynskager som smager helt suverænt, men jeg synes at de løber for meget ud. Det gør at de har nemt ved at knække, og det er ikke helt så pænt når de skal serveres.
Derfor har jeg søgt rundt efter forskellige andre opskrifter på kagerne, og jeg fandt denne hos Unikarina.

Den eneste ændring jeg lavede var at tage halvt bagepulver og halvt hjortetakssalt, da jeg synes at smagen fra hjortetakssaltet passer rigtig godt til havregrynskager.

Jeg synes stadig at de flyder for meget ud, men smagen fejler i hvert fald ikke noget :-)
Og jeg lavede dobbeltportion med det samme... og det var en rigtig god ide.
Opskriften nedenfor er vist i sin oprindelige mængde, dog har jeg rettet bagepulver/hjortetaksssalt.



Havregrynskager (ca 20 stk):

100 g havregryn
75 g smeltet smør/margarine
1 æg
125 g sukker
1 ss mel
1/2 ts bagepulver
1/2 ts hjortetakssalt
1 ts vaniljesukker

 Smelt smørret og vend havregrynene i. Lad det trække i 10 – 15 minutter.
Pisk æggene tykt med sukker.
Vend mel, bagepulver og vaniljesukker i.
Vend havregrynsblandingen i tilsidst.
Kom bagepapir på en plade. Sæt dejen på med en lille ske. Der kan være max. 9 kager pr. plade.
Bag dem ved 200 grader i 8 – 10 minutter. De skal være lysebrune i kanten, men pas på de ikke bliver for mørke.
Lad dem afkøle let på pladen, før de løsnes og lægges på en bagerist. Læg i kagedåsen, når de er helt kolde.

6 kommentarer:

  1. Personligt er jeg ikke så vild med havregrynskager,det er resten af familien så måske jeg skulle afprøve dem. De ser rigtig lækre ud. Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg du skulle - og de er nemme at lave

      Slet
  2. Altid et hit at servere disse småkager :)

    SvarSlet
  3. Hvor ser de bare lækre ud(:

    Du er velkommen til at kigge forbi min blog og min give away, hvor man kan vinde et gavekort på 250kr(:

    http://dyreglad-pige.blogspot.dk/2012/07/give-away-nr-7_22.html

    SvarSlet