mandag den 19. november 2012

Ko-kage...

Eller Cheesecake-snitter med mørk og hvid chokolade.

Bare titlen siger da det hele når man elsker chokolade og cheesecake.
Og lad mig sige med det samme - den er helt suveræn :-) - så gå bare i gang.
Opskriften er igen fra Bagedage fra Hummingbird Bakery.

Den blev ret hurtigt døbt Ko-kagen, da det ligner en sortbroget malkeko :-)




Cheesecake-snitter med mørk og hvid chokolade (lille bradepande 23x30 cm):

Bund:
250 g smør
420 g sukker
2 store æg
380 g mel
60 g kakao
1 ts natron
1/2 ts salt (som jeg udelader, da jeg bruger saltet smør)

Rør sukker og smør sammen til det bliver lyst og luftigt.
Tilsæt æggene et ad gangen, og rør mellem hver.
Tilsæt resten af ingredienserne ad to omgange.
Skær 1/4 af dejen og pak det i plastfolie og læg det i køleskabet.
Læg bagepapir i bradepanden og tryk resten af dejen ud i.
Stil formen i køleskabet i 30 min
Varm ovnen til 170°
Tag formen ud af køleskabet og bag den i 20-25 min.
Lad den køle helt af i formen, men sluk ikke for ovnen.

Fyld:
80 g hvid chokolade
300 g flødeost naturel
60 g flormelis
1 stort æg

Smelt chokoladen i en skål enten i vandbad eller mikroovn, og lad den køle lidt af.
Rør flødeost og flormelis sammen til den er glat.
Tilsæt ægget og rør sammen.
Tilsæt chokoladen tilsidst med håndkraft.

Fordel fyldet over den afkølede bund.
Tag den gemte dej ud af køleskabet og smuldr det i store stykker over fyldet.
Bag kagen i 25 min, eller til fyldet er stivnet.
Tag den ud af ovnen og lad den køle et par timer.
Skæres i snitter.

2 kommentarer:

  1. Sikke dog en herlig blog du har, man bliver jo helt lækkersulten :)Jeg er selv vældig glad for at bage så jeg kan vist få nogle gode ideer os dig.

    SvarSlet
  2. Tak for de søde ord.
    Prøv bare løs af opskrifterne, jeg vil også gerne høre din mening om dem :-)
    /Linda

    SvarSlet