søndag den 22. januar 2012

Fastelavnsboller...

I sidste week-end lavede jeg fastelavnsboller. Det er ellers ikke noget jeg har lavet i lang tid, for jeg synes altid at de bliver kedelige og tørre, specielt fordi det er gærdej.

Men jeg bestemte mig for at give dem endnu en chance og prøvede denne gang en opskrift fra Den store Bagebog 3 - året rundt fra Amo.

Og da de skulle bages i en muffinsform, fik jeg chancen for at teste de seneste papirsforme jeg havde fundet i Netto :-)

Jeg synes de blev rigtig gode, og jeg synes det er rigtig smart at bage dem i muffinsformene - for der er mere styr på fyldet så det ikke bare flyder ud hvis man ikke lige får lukket dem helt tæt.
De var rimelig friske dagen efter også. Jeg valgte at fryse nogen af dem, og de var også OK efter at være blevet tøet op igen.




Mængde: 15 stk
Gærdej:
500 g mel
100 g blødt margarine
50 g gær
2 ts vanillesukker
1 æg
Ca 2 dl mælk
½ ts salt

Vanillecreme:
2 dl mælk
1 ts vanillesukker
2 æggeblommer
25 g sukker
1 ts hvedemel

Fyld:
100 g grofthakket chokolade

Fremgangsmåde:
Opløs gær i lunkent mælk, tilsæt vanillesukker, salt, æg, hvedemel og det bløde margarine.
Ælt det sammen til en glat og smidig dej, som skal være blød, og form den til en kugle.
Lad dejen hæve, tildækket og lunt, i 30 min.
Slå dejen ned og rul den ud til en stor firkant ca. 50x30 cm. Skær dejen i kvadrater på ca. 10x10 cm.
Fordel vanillecremen og hakket chokolade på dejen. Fold dejen sammen omkring fyldet og tryk kanten godt sammen.
Læg bollerne med sammenføjningen nedad i en muffinsform foret med smurte papirforme og sæt fastelavnsbollerne til hævning i ca 30 min.
Pensles med sammenpisket æg og bages 10-15 min ved 200° (vamluft).
Pyntes med glasur når de er afkølet.

Jeg valgte dog at snyde lidt og bruge et brev kagecreme i stedet for lave cremen selv, men det virkede fint.
OBS: Når der står i opskriften at man skal smøre papirsformene - så er det fordi man skal smøre papirsformene - ellers hænger gærdejen fast efter bagning... :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar