mandag den 19. marts 2012

Kokos/lime cupcakes...

Så skulle kombinationen kokos/lime afprøves. Som sædvanlig støvede jeg nettet rundt for en opskrift, og endte med denne på kokos cupcakes fra Anettes Farvoritter, hvor jeg selv tilsatte lidt lime skal og saft og ændrede lidt på bagetiden.

Som frosting ville jeg afprøve Italian Meringue hvor jeg tilsatte lidt limeskal. Opskriften fandt jeg hos Mad med hjertet. (Målene er lidt underlige, men det er fordi jeg selv måtte i gang med regnemaskinen, så det passede med to bægre æggehvider).
Da jeg ikke har et sukkertermometer, læste jeg på denne side, at man skal lade det koge i 4 min.
Hun laver i øvrigt nogle spændende kombinationer af cupcakes...

Jeg kan ikke helt blive enig med mig selv om, om jeg synes om dem. Cupcaken er OK men ikke en jeg falder i svime over. Den har en god smag, men jeg tror måske bare ikke at jeg er helt så vild med kokos/lime kombinationen som jeg troede.
Frostingen er ret nem at lave, det tager bare lidt tid. Men jeg må videre i min søgen efter den ultimative frosting. Jeg synes bare ikke at marengs passer ovenpå en cupcake og så er den alt for sød. Men det er nemt at arbejde med, og jeg synes det er let at lave nogle superflotte swirls med.

Som pynt havde jeg ristet lidt kokosmel på panden, som blev drysset over til sidst.



Kokos/lime cupcakes (12 stk):

185 g mel
1 1/4 tsk. bagepulver
60 g smør (stue temp.)
220 g sukker
1 stort æg (stue temp.)
1 tsk vanille essens
45 g kokosmel
1 dl  sødmælk (jeg brugte skummetmælk med en sjat fløde som jeg havde i køleskabet)
1 lime, saft herfra
2 lime, skal herfra

Smør og sukker piskes til det er let og luftigt (ca. 3-5 min).
Ægget tilsættes og der piskes langsomt.
Limeskal og saft tilsættes
De tørre dele blandes.
Mælk og vanille essens blandes
Tilsæt 1/3 af de tørre ingredienser og 1/3 af mælken til smør blandingen og pisk grundigt.
Gentag med endnu 1/3 del.
Skrab siderne undervejs hvis det er nødvendigt.
Tilsæt resten af de tørre ingredienser og mælken og pisk det grundigt sammen.
Kokos vendes til sidst i dejen med en dejskraber.

Kagerne bages i en forvarmet ovn 170 grader (varmluft) i ca 20 min.
Tjek evt. med en tandstik hvis du er usikker.

Italian Meringue (12 stk):

2,5 past. æggehvide (to bægre)
72 g vand
15 g + 210 g sukker
1 ts citronsaft

Vej vandet af i en gryde, hæld 210 g sukker i og tilsæt saften fra citronen.
Lad massen koge op uden at røre i det.
Når det koger, skrues ned og lad det koge ca 4 min.
Pisk imens æggehviderne sammen med de 15 g sukker, til sukkeret er opløst.
Hæld den varme sukkerlage ned i æggemassen i en tynd stråle mens du pisker.
Pisk massen ind til den er kold og farv evt. med pastafarve og/eller giv dem smag med limeskal, vanille, pebermynte osv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar