fredag den 2. marts 2012

Grundopskrift på muffins...

Efter at jeg er begyndt at lave cupcakes med frosting og det hele, ville jeg have brugt resterne af de almindelige små muffinsforme jeg havde liggende. Derfor bestemte jeg mig at tage en omgang kage med til kollegerne.

Jeg fandt en grundopskrift på muffins på kvalimad.dk, som jeg så tilsatte de ting jeg lige havde.

Den skulle blandes på en bestemt måde iflg. opskriften, der også er vist med en video, som jeg synes lød meget spændende. Men grundig som jeg nu er, måtte jeg lige prøve at lave samme opskrift på den måde jeg plejer at røre en dej sammen på, for at se om der var forskel.

Og det er der. Jeg synes der er mere struktur og bid i kagerne der var blandet på nedenstående måde, hvor min egen måde gav en fin, glat og ensartet krumme. Så jeg vil helt sikkert prøve nedenstående noget mere, også i andre opskrifter.

Muffins'ene lavet iflg. denne opskrift er vist til venstre på billedet.


Grundopskrift:

6 dl mel (360 g)
1 knivspids salt
2 ts bagepulver
1 ts natron
2 1/2 dl ymer, A38 eller lign.
1 1/4 dl olie el. smør
2 1/2 dl sukker
1 æg
Derudover tilsatte jeg 70 g hakket chokolade, hakket appelsinskal fra Dr. Oetker og saft og skal af en appelsin.

Bland mel, salt, bagepulver og natron i en skål for sig.
Bland æg, sukker, olie og ymer sammen.
Tilsæt evt. fyld til de våde dele.
Hæld melblandingen op i skålen med det våde, og saml dejen hurtigt med en ske. Melet skal kun lige være vådt, og der må gerne være små klumper i.
Hældes i muffinsforme og bages ca 15 min. ved 180° (varmluft).

2 kommentarer:

  1. Dem glæder jeg mig til at prøve...må se hvad jeg bliver mest begejstret for ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Glæder mig til at høre din "dom" :-)

      Slet