onsdag den 28. marts 2012

Næsten pampasstykker...

Så kom dagen hvor Holger (altså min surdej) skulle stå sin prøve. Jeg fandt en opskrift på pampasstykker hos Miss Muffin som jeg synes var et godt sted at starte. Dog blev opskriften tilrettet, da jeg ikke havde alle ingredienser i huset.
Bollerne blev rigtig gode - men jeg skal nok lige huske at pensle dem med æg eller mælk næste gang, for de ser lidt "syge" ud :-)



Næsten-Pampasstykker (20 stk):

10 g gær
6 dl vand
1 dl hvedesurdej
1 ss groft salt
1 ss olivenolie
3 ss sirup
100 g solsikkekerner
200 g fuldkornshvedemel
ca. 650 g hvedemel

Rør gæren ud i vandet.
Tilsæt surdej, salt, olie, sirup, solsikkekerner og fuldkornshvedemel.
Tilsæt hvedemelet lidt af gangen og ælt til, at dejen er fast, men stadig lidt blød og klistret.
Den skal æltes rigtig længe og rigtig godt- jeg gjorde det selvfølgeligt på røremaskine:)
Smør en skål med olivenolie og kom dejen heri.
Dæk med husholdningsfilm og lad den hæve på køkkenbordet i min. 3 timer.
Kom dejen ud på et meldrysset bord. Form den til en flad firkant uden at ælte dejen for meget. Del firkanten i 10 stykker (jeg fik omkring 20s stk) og lad dem efterhæve ca. 30-45 min.
Varm ovnen op til 220 grader varmluft.
Bag stykkerne i ca. 10-12 min. til de er sprøde og lyder hule.
Lad dem køle helt af på en bagerist.

2 kommentarer:

  1. Kunne man ikke komme græskarkerner i, i stedet for solsikkekerner?

    SvarSlet
    Svar
    1. Undskyld det sene svar - jo selvfølgelig kan man bruge græskarkerner i stedet for solsikkekerner :-) Jeg plejer at bruge det jeg lige har i køkkenet når jeg bager brød.
      Glæder mig til at høre resultatet.

      Slet